مراقبت از سالمند وایمنی منزل
نوشته شده توسط : مینا

پرداختن به مسئله سالمندان با توجه به تبدیل جوامع سنتی به جوامع صنعتی و تبعات اقتصادی فرهنگی اخلاقی آن بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین با توجه به این که شمار سالمندان رو به افزایش است باید توجه ویژه ای به مراقبت از سالمند و پرستار سالمند در منزل شود.
حوادث و موضوع ایمنی سالمندان از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد همه ساله تعداد زیادی از افراد بالای 65 سال دچار زمین خوردگی و آسیب فیزیکی می شوند که بیشتر آنها در منزل و اطراف آن مثلا در حیاط خانه رخ می دهد. عوامل متعددی می تواند باعث زمین خوردن و به دنبال آن صدمه ها و آسیب شود.
خانواده محترم آیا تصور می کردید که یکی از شایعترین علت هایی که باعث ناتوانی یا حتی مرگ در سالمندان می شود می تواند زمین خوردن باشد ؟ آیا می دانید زمین خوردن سالمندان بعداز بیماری های سکته قلبی و مغزی ، سرطان ها ، عفونت های تنفسی و دیابت ، پنجمین علت مرگ در سالمندان است ؟ آیا می دانید بیشتر از نیمی از این زمین خوردن در خانه اتفاق می افتد ؟
افتادن (سقوط ) حدود دو سوم از حوادث سالمندان را تشکیل می دهد. براساس آمار،سقوط40درصددرسالمندانبالای 65سال و حدود 60 درصددر سالمندان بالای 75 سال رخ می دهد . در ایران علت 50 درصد آسیب های فیزیکی سالمندان، زمین خوردن است .
زمین خوردن سالمندان در حالی که چندان به چشم نمی آید مشکل بسیار مهمی است زیرا یا باعث ناتوانی سالمند می شود و یا به ویژه در سالمندان بالای 80 سال منجر به مرگ وی می شود . بیشترین صدمه هنگام زمین خوردن در لگن، استخوان ران و کوفتگی عضلات و گاهی شکستگی در مهره های کمر است. ترس از زمین خوردن دوباره به دنبال یک بار زمین خوردن از عوامل بی تحرکی و نگرانی در سالمندان است که آن هم عواقب بد و زمین گیری در سالمندان را به دنبال دارد.
ناتوانی سالمند در خانواده باعث مشکلات بسیار زیادی هم برای خانواده و هم برای سالمند می شود . اگر زمین خوردن باعث ناتوانی سالمند شود اولا سالمند برای کارهای شخصی وابسته به شما خواهد شد و علاوه بر اینکه یک نفر مدام باید در کنار او باشد مجبور خواهید شد هزینه گزافی پرداخت نمایید. با همه این تفاسیر وابسته شدن سالمند به خانواده باعث مشکلات روحی و روانی بدخلقی و افسردگی او خواهد شد .
بنابراین می توان با مراقبت بیشتر در منزل و ترجیحا بهره گیری از پرستار سالمند در منزل از مراکز تخصصی و با مجوز رسمی و مناسب سازی محیط زندگی سالمند از این مشکل به ظاهر بی اهمیت ولی خطرناک جلوگیری کرد
.
چرا سالمندان زمین می خورند ؟

دو علت مهم زمین خوردن در سالمندان یکی مصرف داروها ، مشکلات جسمی و روحی مربوط به خود آنهاست و دیگری به دلیل نامناسب بودن فضا و چیدمان و محیط خانه و محل زندگی سالمند است . بنابراین با مناسب سازی فضای خانه می توانیم از مشکل مهم زمین خوردن جلوگیری کنیم .
سالمندان ممکن است به خاطر مشکلات پروستات یا مصرف بعضی داروها یا مشکلات کلیوی در طی شب چندین بار دستشویی بروند . از طرفی ممکن است مشکلات بینایی داشته باشند یا به خاطر استفاده از داروهای خواب آور و آرامبخش ، دچار کاهش هوشیاری شوند و دقت آنها هنگام راه رفتن در منزل کاهش یابد . برخی داروها مثل داروهای قلبی ممکن است باعث افت فشارخون وضعیتی ایجاد کند یا داروهای دیابت باعث افت قند شده و باعث سقوط سالمند شوند . از دلایل دیگر زمین خوردن سالمندان، مشکلات مفصلی ، ضعف و درد در عضلات و استخوا ن هاست که باعث اشکال در راه رفتن آنها می دهد و باعث زمین خوردن آنها می می شود.
شرایط محیط زندگی سالمندان، از فرش و کفپوش اتاق تا نور کافی در پله ها و اتاق محل زندگی، در سلامت جسمی و فیزیکی آنها بسیار موثر است. با استفاده از کفپوش های مناسب برای اتاق، نورپردازی مناسب و پله ها و ایجاد تغییراتی کوچک در چیدمان وسایل منزل، می توان محیط را به نحوی مناسب برای زندگی سالمند آماده کرد تا امکان زمین خوردن و آسیب فیزیکی به حداقل برسد
.
ویژگی های اتاق خواب سالمند:

اتاق حتما دارای پنجره باشد و فضا کافی برای حرکت دادن و جابجا کردن ویلچر موجود باشد. و حتما حمام در اتاق سالمند یا نزدیک به آن باشد. کنار یا بالای تخت سالمند زنگ قرار بگیرد تا در صورت نیاز سالمند به کمک اهالی خانه و پرستار سالمند در منزل بلافاصله متوجه شوند. همچنین نور کافی برای مطالعه سالمند در رختخواب فراهم شود.

سرویس بهداشتی مطلوب سالمند:

طراحی این مکان باید به صورتی انجام شود که حرکت ویلچر به راحتی امکا پذیر باشد. وامکانات مناسب برای افراد معلول نیز در نظرگرفته شود.
سینک ها نیز باید دارای شیر آب گرم وسرد باشند و در کنار کلیه دیوارها میله های حمایتی موجود باشند که سالمند بتواند با کمک گرفتن از آنه به راحتی حرکت کند.
وجود زنگ در این محیط ها نیز برای باخبر شدن پرستار سالمند در منزل از درخواست کمک سالمند ضروری است
.سالن و اتاق نشیمن:

باید دارای نور کافی بوده و همچنین دور تا دور دیوارها همانند سرویس بهداشتی دارای میله باشد تا سالمند بتواند برای راه رفتن و حرکت کردن از آن ها کمک بگیرد. همچنین وجود یک کاناپه راحتی برای استراحت سالمند بسیار ضروری است. همچنین تا جای ممکن استفاده از سرامیک و سنگ برای کف سالن ها می تواند برای مراقبت از سالمند خطرساز باشد و خطر شکستگی و افتادن را افزایش می دهد. و استفاده از موکت حداقل در مسیر حرکتی سالمند می تواند به مقدار قابل توجهی این خطرات رو کاهش دهد. در تمامی پنجره ها نیز وجود نرده بسیار ضروری است.
در نهایت با رعایت موارد گفته شده و همچنین توجه به نیازهای روانی و عاطفی سالمند مراقبت از سالمند و پرستار سالمند در منزل بسیار ساده تر شده و منجر به بهبود کیفیت زندگی این عزیزان خواهد شد





:: بازدید از این مطلب : 46
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 فروردين 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: